Tuesday, July 3, 2007

عواجيز الفرح


أنا واحد صاحبي معرفوش قاعدين نتكلم علي المسنجر قوم أية لقيت موضوع كدة عنوانه محاولات مستميتة لاحياء "سي السيد" في مصر قومت بعتله اللينك بتاعه


خلاصة الموضوع أن بدأ يبقي فية في مصر جمعيات للمطالبة بحقوق الرجل وكفاية عليها المرأة بقي كدة بعد ما الراجل أتبهدل بهدلة وحشة قوي أتهامات وبهدلة في الأقسام والمحاكم وأخرتها ضرب كمان
قاموا الرجالة عملين جمعيات فعلية للمطالبة بحقوق الرجل
و قرأنا المقال ودار بيننا الحوار التالي

أنا : شفت ياخويا 38 بالمئة من الرجال في مصر يتعرضون للضرب من قبل زوجاتهم.

صاحبي اللي معرفوش : اه يا نا يا غلابة أحنا حنتجوز أزاي

أنا : لا يا عم أنا خايف

صاحبي : هههههههه ... أول حاجة لما تيجي تختار إنها تكون مسلوعة وقصيرة كده لا تعرف تضرب ولا تنيل

أنا : يعني أختارها صحتها علي أدها !!!

صاحبي : أيواااا

أنا : وعلي أية ياعمي مأحنا كدة مية فل وأربعتاشر

صاحبي : بس عشان الناس ما يقولوش علينا خايفين ولا حاجة

أنا : تفتكر

صاحبي : أيوة طبعا

أنا : طيب اتجوز أنت الأول أهو نجرب تلات أربع شهور كدة لو فضلت سليم أبقي أفكر أنا

صاحبي : طب حستنى شوية لما نشوف حينزل الصنف بتاع (أمييييييينة) ده ولا لأ عشان لو نزل ناخده مرة واحدة بدل ما نقعد نلبس ونقلع


أنا : ياريت والله الصنف دة كان مية مية.. لرايح فين ولا جاي منين.. ولا أن ليا رأي ولا حاجة

صاحبي :انا ما اقدرش اقول لك .. لأن بصراحة مشفتوش خاااااااااااااااالص

أنا : الله يخرب بيت التعليم اللي بوظ عقول البنات

صاحبي :ايوا يا خويا ..المشكلة إنهم لا بيتعلموا ولا نيلة يعني هي بحتتة الورقة دي تتنطط على الخلق وتقول لك بعد العلام ده كله حتقعدني في البيت اطبخ لك واغسلك أنت وولادك بلا نيلة اللي يشوف كده يقول اتعلمت في السوربون
أنا : تعرف أحنا عاملين كدة زي مين

صاحبي :زي مين

أنا : زي عواجيز الفرح أنا وأنت . عمالين نبكي علي أيام الزمن الجميل ومش عاجبنا الحال

صاحبي : أيوة فعلا . فاكر المبيت شو كان فيه اتنين عواجيز في البلكونة على طول(ستاتلر و ولدورف ) كانوا على طول مش عاجبهم حاجة كده ويتريقوا على كل حاجة ..أحنا دول

أنا : عندك حق أنا شايف كدة برضه


طبعا عايزين تعرفوا مين صاحبي دة .. لا ياجماعة مقدرش أقول دة أنا حتي معرفوش

ملحوظة : أرجوا من مدونات الجنس الناعم أنهم يمسكوا نفسهم في التعلقات وبلاش حدف طماطم حمضانة وبيض فاسد أرجوكوا المدونة مش ناقصة وتذكروا أن أنتوا الجنس الناعم وأن أحنا وحشيين خالص

المأسوف علي شبابة

سكتم بكتم

20 comments:

أمــانــى said...

اول تعليق على موضوع يلا مش حلو علشان اللى بيقولوا عليهم الجنس الناعم هههههههههه
اذا كنتم مفتقدين الست الكويسة الطيبة احنا برضو مفتقدين الرجولة بكل معانيه
اللى هو بيخاف على بنت الجيران والبنت اللى جنيه فى العربية زيه زي اخته
احنا مفتقديين الرجولة فى الكلمة اللى يقول كلمة لازم ينفذها حتى لو على رقبته
احنا برضو مفتقدين الرجولة اللى بيوقف فى وش التيار مش بياخد جنب ويقول انا مالى
احنا برضو مفتقديين الرجولة فى كل مكان احنا برضو مفتقديين الرجولة فى سماعات التليفون وباقولها وبـأعلى صـــوت اللى نفسى اسمع صوت راجل لامؤاخذة من غير سهوكة وقلة قيمة وينعم فى صوته
اللى نفسى اشوف شكل راجل على أصله مش مظبط نفسه احسنها من مليون بنت
اللى نفسى اشوف راجل بمـعنى الكلمة
اللى نفسى اشوف راجل يوقف فى وش مراته لو قالتله امك يقوم يطرد امه من البيت علشان مراته ويريح دماغه وهو أصلآ مش قادر يحكم

كفاية عليك كده
الست هتكون ست منكم انتم والراجل هيكون راجل من برضو منكم انتم
مـعلش بقى طولت فى التعليق وكمان كفاية لانى بصراحة مش عايزة اكمل

عصفور المدينة said...

بص بقة صاحبك اللي انت ما تعرفهوش ده معروف كويس

وشكله هو حيبيعك ويتجوز
ويوم ما ينضرب يا سكتم يا خوياحيقفل المسنجر ومش حتعرف تلاقيه
وطالما النيجة واحدة فانت وهو خلص في الدور وتعالوا اتكوموا جنب المصابين

البنت الشلبية said...

الله الله

المأسوف على شبابه ليه بقى
مانتا هتتتجوز واحدة وتهريها ضرب عشان ترجع مجد سى السيد من تانى

ده انت تحمد ربنا لو قد الطماطم الحمضانة
ده انا هجيب اسد واربطه على باب البلوج بتاعتك لا تعرف تدخل ولا تطلع

وبعدين ايييييييييه عايزين تانى ايييييييييه
مش كفاية تلبس على مزاجك فى الجو الحر ده ,,وكمان بتسافر لوحدك لاى مكان

وبعدين اساسا مضايق ليه لما الست تسال جوزها رايح فين وجى منين ..قال يعنى هوا الى مبيسألهاش ويقرفها بأسألته البايخة ..يا باااااااااى

ام انتو يا شباب عليكم شوية حاجات

سكتم ارجع عن الخط ده انا عارفة مين بيوزك على البوستات دى ..ما علينا ازيك يا بشمهندس..تلاقيك انت الى كنت على الماسينجر بتكلمه

انا هبلغ عن البلوجز بتاعتكم لحقوق المرأة ..

وفى الختام ,,الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية
هع هع هع

عمر عاشق القرآن said...

يا لهوىىىىىى
احنا وصل نا الحال للدرجة دى ؟؟
الله يخرب بيتك يا قاسم يا أمين

دى اول مرة اتشرف بزيارتك
ان شاء الله اتكعبل هنا كتير .. و فى انتظار كعبلتك انت الآخر عندى

Unknown said...

قالوا علينا ديابا
واحنا ياناس غلابة
:(

خمسة فضفضة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

منه لله النت والماسينجر اللي بوظ عقول الشباب وخلاهم بهيسوا

ma 3lina said...

وعلى نفسها جنت براقش ..

عايزك تسأل نفسك سؤالين ..

أولا .. يا ترى صاحبك ده اللي ما تعرفوش عمره ساب تاره ؟؟

ثانيا .. يا ترى صاحبك ده اللي ما تعرفوش ده ممكن يعمل فيك إيه ؟؟

عيش حياتك مع السؤالين دول .. ولنا لقاء

عصفور المدينة said...

مش أنا قلت أنا عارف صاحبك اللي عايز تضيعه معاك ده

البنت الشلبية said...

اعلنااااااااااااااااااااا الحرب

3abasya wa7ed said...

اه والله عندك حق يا سكتم بكتم

الواحد لازم الاول يدور على امينه

لان اللبس والقلع دا بيجيب وجع قلب ومرمطة ومحاكم وضرب

وحاجات كدا يجعل كلامنا خفيف عليهم

وكمان بقى المصيبة اللى انت مش واخد بالك منها

ان البنات دلوقتى قبل الجواز وفى الخطوبة على راى واحد صحبى بتبقى رقيقة وغلبانة وامينة اللى انت عاوزها فعلا

انما بعد الجواز
يا ساتر يارب

بلاش اقول علشاان الليله دى تفوت على خير وانت فاهمنى طبعا

عABASYA WA7ED

سكتم بكتم said...

السلام عليكم ورحمة الله

أسف علي التأخير الفترة اللي فاتت في الرد علي التعليقات ولكن ظروف الشغل والله سامحوني

نبدأ بمين أه طب بنت الجنوب الطيبة الأميرة اللي الظاهر مفقوععه مننا قوي والظاهر أننا زعلناها قوي

عزيزتي أماني

أولا عندك حق في كتيير من اللي قولتيه لا الراجل بقي راجل ولا الست بقت ست
ولو أصر الراجل علي الحق والألتزام وطبقه في بيته ما وصلنا جميعا إلي هذا الحال
ثانيا حقك علينا متعكريش دمك ده أحنا بنهزر تحياتي

============================
الأستاذ عصفور المدينه
متخفش يافندم صاحبي ده أنا ضامنه برقبتي ولا يمكن يبعني ويتجوز قبلي

معقولة طب دا أنا كنت أفضحه
==============================
شلبية هانم
أسد دا أنا بخاف من الكلب يطلعلي أسد لا بقولك أية أعقلي كدا وربنا يهديكي دانا غبان
أنما ياتري قوليلي عرفت منين أن صاحبي هو الباش....أقصدي أيوة أقصدي لا أقصدي أسكتي ومتوديناش في داهية
==============================
مشروع بطل
أيوه ياخويا منه لله البعيد
أكيد حتكعبل قريب
==============================
أنسانه
أهلا بذئاب الجبل
شوفي شغل الحنية ده مياكلش معانا
دا بيقولك 38 في المئة من الأزواج بيضربوا من زوجاتهم
وتقولي غلابة غلابة مين ..علي عموو
===============================
خمسة فضفضة
والله ده مش تهييس دي فضفضة وأنت ست العارفين يعني أية فضفضة
تحياتي
===============================
باشمهندس ماعلينا
حبيب قلبي
ونور عيني
هاااااااااااااااات بوسة
================================
3abasya wa7ed
عمالين نتخدع وساكتين لكن توصل للضرب لا وألف لا
أهلا بيك لأول مرة عندي شرفت

nadeen_rev said...

طب هما 38 فى الميه بس اللى كانوا بيضربوا
اما بعد البوست دا النسبه ارتفعت ال 60 فى الميه
علشان انت مفترى
داحنا غلابه والله
بس بما انكم ظالمينا كدا ودا رايكم احنا محبنش نطلعكوا كدابين ابدا

شمعة أمـــــل said...

والله احنا مظلومين معاكم
الستات دوا اغلب من الغلب
بس الرجاله مفتريه وبيتبتروا على النعمه ومش مقدرين قيمه الكنز اللى فى ايديهم
وعموما انا من رايى انك تحجزلك مكان فى القصر العينى عشان بيقولوا انه زحمه شويه واحجزلك كام دكتور عشان يقدروا يعالجوك ده اذا كان هيفضل فيك حاجه تتعالج
**ربنا معاك**

Ahmed said...

السلام عليكم
بصفتي من اصحاب السوابق ... يعني متجوز
بحب اقولك اننا لسه بخير
ولسه لينا صوت
وشبشب التوقيت قدر يعدي الساعة ١٠ مساءا دون اي اصابات
في صفوفنا
والله المستعان
تحياتي

mohand said...

السلام عليكم
انا لسه شايف البوست ده
بس انا ناديت بعمل جمعية لحقوق الرجال في بوستين ورا بعض
يا ريت تقراهم
يمكن تشترك
بس كويس طلع ان في ناس فعلا عامله كده
يعني مش انا لوحدي اللي مقهور اوي في الموضوع ده
تحياتي

tota said...

وهوه يعني سي السيد كان راضي بأمينه ماكانت عنده وكان بيمشي مع واحده تانيه
انتوا مش بيعجبكم العجب لا امينه ولا فتحيه
ومافيش جنبي طماطم ياخساره
وبعدين يعني مش عاجبينكم الستات بتتجوزوهم ليه ولا القط مش بيحب الا خناقه
---------------------------
خلاص خلص جزء الشر
---------------------------
مدونتك بجد مبهجه وجميله تحس انها ودوده
احييك علي كل ماكتبت بجد استمتعت بالتجول داخل افكارك
سلامي ليك

و القادم....أجمل said...

علي رأي إنسانة
قالوا علينا ديابة
و إحنا يا ناس غلابة

ايوه و الله

الاتنين الرجال و النساء
بيبأه فيهم سلبيات
و الاتنين محتاجين يتفادوها

يلااااااااا
هيييييييه دنيا
ربنا يستر

:)
-----------------

تحياتي و تقديري

Unknown said...

بالنسبة للتعليم للأسف هو نفسه اللى الرجالة بيتعلموه الستات بتتعلمه برده يعنى حتة الورقة واحدة

و بعدين مين قال إن الرجالة بتعجبها
أمينة
ماهى أمينة كانت طيبة زيادة عن اللزوم راح سى السيد ساء فيها تعمل ايه أمينة تدييييييييييييله على دماغه :D

Unknown said...

يعني أنتو ياللي بتدوروا علي أمينة تبقوا سي السيد؟؟؟؟؟

أمينة دي انقرضت من زمان ياريت تبطلوا تدوروا عليها عشان تعرفوا تلاقوا حد تتجوزوه ولا هو أنتوا أصلا واخدينها حجة عشان مش عارفين تتجوزوا؟؟:))

عموما يعني أنا ماسمعتش عن أن في ملايكة عايشين علي الأرض لا ستات ولا رجالة
ف زي ما أحنا أنتوا شايفين أننا فينا سلبيات أنتو كمان السلبيات ماتعدش

عموما ربنا معاك وتلاقي أمينة ان شاء الله :))))

تحياتي

ronel_elswda said...

ردى فى جملة واحدة ..


آآآآآآآآآآآآآآآآه لو ايدى طالتك انته وصاحبك..بيض وطماطم ايه يابنى
ديه رقة ..وتجنى على حقوق صفار البيض

انتوا عاوزينلكوا اربيجى ..حلو كده تتفسحوا بيه ..عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
انا عديت جملة صح ؟


شوف انا ناوية من زمان اعمل مشروع التخرج بتاعى فى الأمور ديه ..مش عارفه حتى الان اسميها ايه ..
بس الازواج والزوجات ..
العلاقة بصفة عامة بين الذكر والانثى

استنى عليه( تهديد ووعيد وأمو عيد )
:@