Tuesday, May 22, 2007

تاج تاج تاج

حبيب قلبي و مصدر معاناتي وأخر صبري أخي ماعلينا بعتلي تاج..منك لله ..أنا مش قايلك ومفهمك أني حبطل كتابة و لكن تقول أية الغلاسة كنز لا يفني ولا يستحدث من عدم..أنا مش فاهم أنت مستحمل نفسك أزاي ..يلا ماعليناالمهم أني سمعت أن القوانين هنا صارمة جدا في موضوع التاجات ده وبالتالي فأنا مضطر بس تفتكر حسيبك لأ حدعي عليك أن ربنا يرزقك بواحدة تطلع عليك القديم والجديد قول يارب

أحب شخص لقلبك في الدنيا؟
أمي طبعا وبلا منازع الست الطيبة الذكية اللي فهماني تعرف أمتي تسألني مالك علشان أتكلم ..وتعرف أمتي متسألش لو عارفه أني مش عايز أقول ..تعرف أنا عايز أية من غير كلام ..فهماني بجد..وعلشان كدة أحب أدلعها دايما ..والبكش مفيش أكتر منه..بس بصراحة أنا أهم الأشياء في حياتي عملتها لمجرد أني أحس أنها نفسها فيها ...بحبك يا أمي

انسان مستعد تضحي بحياتك – ركز فى كلمة حياتك – عشانه؟
أمي تاني وتالت ورابع وبعد كدة أي واحد بيحبني حتي لو مبحبوش لو فهمتوا قصدي

انسان كرهته لدرجة الجنون و تمنيت لو تمسك سكينة وتنقض عليه وتغرزها فى قلبه تقتله وتقف تبص لجثته وتشفي غليل قلبك؟
الأحساس دة بيبقي في لحظات مع بعض الناس أفتكر أن ده حصلي مع معيد عندنا في القسم واحد حاسس بنفسه قوي وشايف الناس في ما عداه كذابين وكسالي ويمكن صراصير كمان مرة أتخانقت معاه لما قالي أنت كذاب وكان نفسي في مدفع كلاشنكوف أفرغه في صدره وأقعد أشوفه بيبوس رجلي علشان أسامحة وأنا أبدا وأنا أبدا راسي وألف جذمة قديمة لأفرغ ال 7 تلاف طلقة في صدره .. بس للأسف مكنتش أعرف الكلاشنكوف بيشتروه منين

ما هو اسم اجمل كتاب كتبه بشر قراته ومحتفظ به حتي الان؟
قصة غريبة أسمها صورة دوريان جراي لو حد قراها لكنها قصة نفسيه عميقة وغريبة قرأتها مترجمة كنت شايف فيها جزء مني وده خلاها قصة مرعبة جدا بالنسبة لي اللي سمع عنها يمكن يفهم واللي مسمعش يمكن في يوم أحكي عنها

اسم كتاب كتبه بشر برضة- انت متعلق بيه وبتقرأه كل فترة؟
كتاب أوكسفورد في طب الطوارئ مضطر أقرأه كل فتره وشايله زي ما أي واحد فيكوا شايل محفظته

اهم جهاز منزلى انت متعلق بيه او بتستخدمه كتير؟
الولاعه الكهربا بحبها فعلا وبموت فيها وساعات لما بكون فاضي بخصص لها وقت أقعد أتكتك بيه

مكان تحس بالراحة عندما تدخله؟
البييييييييييييييييييت ده طبعا أزي دخلته

شىء تحس بالراحة النفسية عندما تنظر اليه؟
البحر من السلسلة للقلعه

مكان تحس فيه بالحنين الى شىء لا تدرى ماهو و ذكريات جارفة الى لاشىء؟
صور مستشفي الشاطبي الجامعي من علي البحر وطبعا عارف لية بس مش حقول

اجمل مدينة زرتها داخل مصر ؟
أسكندرية بلا منازع

أجمل مكان طبيعي رأيته داخل مصر ؟
عجيبة في مرسي مطروح

شخصية كارتونية بتحبها
بطوط وميكي وبندق وسوسو ولولو وتوتو ودنجل وزيزي وعم دهب وعصابة القناع وعبقرينو وبجز باني ودافي داك وكل الأخوة في لوني تونز ربنا يديم المحبة

نوع هاتفك المحمول؟
نوكيا 6680
سرعة بروسيسور جهازك؟
الديسكتوب 2.4 واللابتوب1.7
حجم ذاكرة –هارد- جهازك؟
الديسكتوب160 جيجا واللابتوب 80 جيج
ا
المساحة التى تشغلها المواد الاسلامية على جهازك؟
حوالي 3 جيجا

أهم هدف انت واضعه لحياتك الآن؟
أتجوز وأتلم بقي

مواصفات فتاة الأحلام بالنسبة لك؟
عايزه بنت مش زي أي بنت .. عايز واحدة تفهم أنها واحدة..عايز بنت متقلش أنا زيي زيك ..عايز واحدة تفهم أن قوتها في ضعفها وجمالها في عقلها وسلاحها هو حنانها ورقتها..عايز أتجوز زهرة رقيقة قطة بريئة ..مش بمعني الجمال الجسدي ولكن خفة الروح وسرعة البديهة وفهم الأخر وأحتوائه ..من الأخر عايز واحدة مش موجودة وعلشان كدة أنا لسة متجوزتش

صف ما يأتى:
شعورك لما بتسمع كلمة مصر ؟
ملل من التكرار

شعورك لما بتسمع كلام عن اليهود؟
ملل من التكرار

شعورك لما بتشوف ظابط شرطة؟
بفتكر علطول الوسايط اللي خلتهم كدة والوسايط اللي حصلوا عليها لما بقوا كدة وتكتمل الدايره

شعورك لما بتشوف الكناس العجوز فى الطريق؟
بفكر لو الراجل دة تعب في يوم مين حيعالجة لو أحتاج عملية مين حيعملها له ..ياتري ليه أولاد ياتري بياكلوا أيه وعايشين أزاي ..بفكر أني لو كنت أتولدت في نفس ظروفه كنت بقيت هو ولو أتولد في نفس ظروفي كان بقي أنا..وبالتالي أنا مش أحسن منه

افكارك تجاه شاب ماشى فى الطريق يلبس جلابية بيضاء قصيرة وعمامة وله لحية وبجيبه السواك وبيده المصحف؟
بحسده أنه عنده مبدأ ومبيهموش رأي الناس فية أما أنا فللأسف يهمني رأي الناس حتي لو عارف أني بعمل الصح ... طبعا في حدود ملا يغضب الله

احساس يراودك فى اشارة مرور مغلقة بسبب مسئول كبير؟
بلاش أقول لحسن الرقابة تشيل التعليق

أستريحت يا عم الشيخ أديني جاوبت ..إن شاء الله تكون مبسوطومعرفش يمكن أكتب قريب ويمكن بعد كتير ويمكن مكتبش خالص معرفش
يلا سلام بقي

5 comments:

Ma 3lina said...

هههههههههه
ايه كمية السعادة اللى انت فيها دى
دا انت بتخانق دبان وشك
يا ساتر هما الدكاترة كلهم كدا سواااااد اما الصيادلة باه تفااءل على طوول
ههههههههه

حمد لله على سلامتك بعد التاج عقبالى كدا

وصف فتاة الاحلام دا ليك و لا منقول
لو ليك يبقى جااامد جداا

عصفور المدينة said...

بحسده أنه عنده مبدأ ومبيهموش رأي الناس فية

أجمل إجابة شفتها على هذا السؤال في المدونات كلاتها

أمــانــى said...

حمدلله على الســــــــلامة
يــاااااااا دكــــــــــتور
اخيـــرا حد طلعلك من صمتك ياااااااا ساااااااااتر ما هو حضرتك طلعت بالوسايط هههههههههههههههه
عارف حضرتك باين عليك بتكتب بالغصب
انا عارفه مين السبب الورد اللى على جنب واللون البمبى الغريب ده وقعت فى عصير فراولة هههههههههه
وبلاش حضرتك الجملة دى
معرفش يمكن أكتب قريب ويمكن بعد كتير ويمكن مكتبش تانى خلاص
هارفع على حضرتك دعوى
أكتب حضرتك اكتب وبلاش الصمت ده
تحياتى لحضرتك
حمـــــــــدلله على الســــــــــلامة

khaled said...

نايز ريبلاى
جامد ردك على التاج يا معلم

سكتم بكتم said...

الردود

د.ماعلينا

أيوة بتخانق مع دبان ونموس وشي كمان بس يمكن أنا والنموس عملين هدنة اليومين دول وعلشان كدة عرفت أكتب وبالمناسبة وصف فتاة الأحلام بتاعي طبعا وتأكدي أني لو ناقل حاجة لازم حقول مصدرها دي حتي تبقي عيبة كبيرة حدانا في البلد

علي عموم الله يسلمك وعقبالك


عصفور المدينه

ياسيدي تشكر بس بجد ده أحساسي تجاه كل الأقوياء المدافعين عن مبادأهم مهما كان رأي الناس فيهم

صديقتي الشقية بنت الجنوب

والله ليكي وحشة ..متزعليش من صمتي بس بصراحة كنت في حالة مش ولابد وكان عندي كمية أكتئاب لو سقطت قطرة منها في بحر المدونات للونته بالسواد

علي العموم أنا مش قد دعاوي المحامين ومليش في سكة القواضي والمحاكم دنا أخر مرة دخلت قسم كان علشان أشتري طابع شرطة ودخلت وأنا مرعوب وحاسس أنهم حيقبضوا عليا في أي وقت

علي العموم شكرا علي الدعم والتشجيع شكرا خالص مالص


خالد باشا

أوك يامان
ثنك يو فور يور صبورت