Monday, April 9, 2007

الحلقة التانية) مليش دعوة أنا عايز الشعب بتاعي)



أحنا وصلنا لغاية فين .حد يفكرني أه أفتكرت كنا في دولة فسادنيا العظمي ووصلنا لحد ما الملك قفل السكة مع دلدول وطلب عقد إجتماع عاجل لبحث المشكلة. بتقولوا مشكلة أية لااا. بقولكم أية الي ناسي يراجع من الأول يالا بسرعة علشان نكمل الحدوتة.راجعتم شطار


المهم دخل الملك غرفة الأجتماعات وأنتظر ساعة أتنين تلاتة ومفيش لحد فيهم أثر.الملك أتوغوش والفار لعب في عبة فقعد يرنلهم واحد واحد.وهم يقفلوا عليه. لحد مدخل علية دلدول ونفسة مقطوع وعمال ينهج

الملك: خير يازفت الطين أية الي أخرك


دلدول: أسكت يامولاي.أسكت متعرف أية إلي حصل. البلد كلها فضيت علينا يامولاي


الملك: يا نهار أسود بتتكلم بجد


دلدول: وشرفي يامولاي ولابلاش وشرفك أنت ياسيد الناس زي مابقولك


الملك:لية وأزاي؟ طب وراحوا فين؟

!!!!
دلدول :علمي علمك يامولاي أنا بعد مكلمتني نزلت جري أدور علي الخدم والحرس ملقتهمش. قلت زي بعضة جريت علي الجراج ملقيتش السواقين قلت زي بعضة أسوق أنا دورت علي التشريفة والحرس الخصوصي ملقتش قلت زي بعضة برضك دة جلالة الملك عايزني . بدور العربية التسعة باب بتاعتي ولقيت الأربع عجلات نايمين . الشعب أبن المؤذية نيملي العجل قبل مايمشي . فخدتها كعابي لغاية هنا.وطول السكة أدور علي جنس بني أدم مش لاقي . ده حتي القطط والكلاب الضالة باينها طفشت هيا كمان.

.
يدخل في هذة الحظة باقي وزراء دولة فسادنيا العظمي وهم مقطوعي الأنفاس وإذ ماحدث لدلدول حدث لهم جميعا


الملك :يا نهار أسود ياولاد أية الي حصل دة. فين الشعب .هاتوالي الشعب .ملييش دعوة أنا عايز الشعب


وإذا بالملك ينخرط في نوبة من البكاء الحاد. ويحاول الوزراء تهدئة الملك


مهموز(وزير الداخلية): والله يامولاي معرف راحوا فين أنا قلتلك من الأول نحبسم كلهم.ونعمل توسعات في السجون أنت الي رفضت وقعدت تقول الحرية الحرية .بس أنا عندي ليك مفاجأة في حوالي تلاتة أربعه مليون أنا حابسهم وقافل عليهم كويس .عامل حساب ظرف زي دة.ممكن أجيبهملك يفكوا زنقه


الملك:تلاتة أربعة مليون يعملوا أية بس .وبعدين دول كلهم المعارضة.لا ياعم مليش دعوة أنا عايز الشعب بتاعي


مهزوز (وزير الأعلام): طيب أية رأيك يامولاي نبعت منادي يدور عليهم. أنا مش عارف هما هربوا لية بس دا أنا حتي في الفترة الأخيرة كنت مدلعهم أخر دلع وجايبله كليبات أية أخر مسخرة والأعلانات ملاينة بنات تهبل .دا حتي الأخباروالجرانين كلها بتتكلم عن عصر الرخاء الي أحنا عايشينة ومتمرمغين فية من ساعة مأنت حكمتنا من تلاتين سنة.والمسلسلات حاجة أية تفرح القلب الحزين ولافيها تفاهه ولا أسفاف ولاحاجة أبدا. أنا مش عارف كان مفروض نعملهم أية أكتر من كدة نشلهم علي حجرنا ونرضعهم


الملك(علي صرخة واحدة)مليييييييييييييش دعوة أنا عايز الشعب بتاعيييييييييييييييييييييي


هلفوت(وزير المالية) :طيب أنا عندي أقتراح حلو أحنا ننزل السوق نشتريلك شعب رخيص كدا وأبن حلال وعلي قد أدينا.ونشوف ملك مهاود كدا يرضي يبعلنا ولو نص شعبوه.والله يامولاي أنا مش عارف الشعب راح فين.دا أنا حتي في الأيام الأخيرة كنت محضرلهم شوية ضرايب أنما أية تستاهل بقك.كنت حخليهم يدفعوا ضرايب علي كل حالة وفاة بصفتها صدقة جارية علي المرحوم والي يعيش أكتر من تلاتين سنة يدفع بردة علشان ممتش من الجوع لحد دلوقتي.وكل ما تعيش أكتر فرصتك في الضرايب تكتر أما لووصلت لستين سنة تبدأ تحاسب بالثانية....أية رأيك.... بس ملهمش في الطيب نصيب حعملهم أية


الملك :منكم لله أنتم الي ضيعتم الشعب مني.مليش دعوووووووووووووووووووة أنا عايز شعبي


كندوز(وزير الزراعة والتموين): أنا يامولاي عندي الحل أحنا نقول أن أحنا نزلنا لحمة في الجمعية الكيلو بأتنين جنية. وحتلاقي الشعب عندك جري.أنا عارفة دة شعب همة علي باطنه.وميحبش حاجة في الدنيا قد اللحمة.دا أنا حتي كنت ناوي في الفترة الأخيرة نوقف زراعة خالص ونسيب الشعب الرزل دة يقرصة الجوع علشان يتعلم يشتكي كويس ويعرف أن الله حق وياكل الخضار أبو سماد ملوث وهو ساكت ويجيلة سرطان ونستريح منه
مصوص(وزير الصحة):أما والله شعب غريب يمكن طلعوا يتعالجوا بره.طب لية داأحنا حتي موفرين لهم كل الأمراض القديمة والجديدة من البهارسيا بتاعت الدودة الأسية.وإلي أنفلوانزا الطيور بتاعت ااكاك كاك.مرورا بجنون البقر والبشر والسلاحف كمان وكلة بالمجان.أنا متأكد يامولاي أنهم حيرجعولنا بسرعة لما يلا قوامحدش عارف يعالجهم من الأمراض المخصوصة بتاعتنا.وساعتها و ديني لوريهم وسيب عليهم الجمرة الخبيثة تظبطهم أنا شايل شوية في بطرمان مربي لوقت عوزه.


صعلوك (وزير التربية والتعليم):أما شعب متمرش فية لا التربية ولاالتعليم.مش كانوا قبل مايمشوا يستأذنوا.هو أحنا عمرنا رفضنالهم طلب.قالوا تعليم مجاني عملناه مجاني وعملنا كمان عادة و كبير ومخصوص وبالكبدة .قالوا جامعات فتحناها علي البحري.يلا خلي الشعب يتعلم صحيح العيال بياخدوا شهاداتهم يعلقوها في الحمام بس ومالة أهه برضة تطرد الناموس وتمنع الريحة.حنعملهم رأيه أكتر من كدة قولي يامولاي

.
كلبوظ(وزير السياحة):متقلقش يامولاي أنا متأكد أنهم راحوا يتفسحوا وراجعين تاني.أنت عارف أن الفلوس كترت في أيد الشعب.وأنا عارفه شعب صرماح.أول ما فلوسة تخلص حيرجع تاني

.
الملك(وقد أرهقه الصراخ والنواح): أشوف فيكم يوم يا شوية بقر . بقي أسيبلكم الشعب ساعتين زمن وأدخل أنام مأصحي ملقاهوش. أتصرفواااااااا.أنا مليش دعوة أنا عايز الشعب بتاعييييييييي


وأحتار الوزراء كيف يرضون الملك وقالوا في نفس واحد أنت ساكت لية يا دلدول متلحقنا يا أخي الملك بعجر حيروح مننا
دلدول:فيش حد يقدر يحل الموضوع دة غير واحد بس



الملك :مين ألحقنا بيه بسرعة


دلدول: الحكيم شحرور


الملك: لاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا كلة إلا شحرور دة


ياتري من هو شحرور؟ ولماذا يكرهه الملك؟ وهل هو قادر فعلا علي حل اللغز؟


مقدرش أقول أنتم عارفيني سكتم بكتم.. علي العموم علشان خاطركم أنتم بس حكمل بس الحلقة الجاية
وتوتة توتة قفل علي الحدوتة

11 comments:

يعقــــوب .... said...

انا امل مرة ازر مدونتك ده..بس صراح جامدة و دماغ ز حكاويها فقرية...كمل يبني خلينا نعر اخرة الشعب ده ايه

ShAb 3AdY said...

تصدق انا بردة اول مرة اشوف البلوج دا

ابقى تعالى عندى بقى اهلين و سهلين

http://shab3ady.blogspot.com/

3lool said...

هههههههههههههههه

لذيذ جدا اسلوبك اول مره امر هنا لكن اكيد مش الاخيره
ان شاء الله

اهلا بيك في عالم التدوين

تحياتي

khaled said...

اسلوبك ممتع يا خفيف
بس انا موش فاهم تقصد مين بكلامك ده:)
هههههههههههههههه

نورت التدوين واهله

أمــانــى said...

هو حضرتك كاتب قصص ولا ايه
:D
بس بجد شكل حضرتك دماغ هههههه
امال حضرتك لو ماكنتش سكتم بكتم
كنت عملت ايه

سكتم بكتم said...

سلام عليكم يا جماعة أنا حاسس أن أخرتي حتبقي علي أديكم قولوا أنشاء الله


أعزائي يعقوب وشاب عادي وعلول,,أهلا وسهلا لأول مرة يارب متكونش أخر مرة



الأخ العزيز خالد ياعم مقصدشي حد وحيات نينا مقصد أبوس أيدك موت الصراصير الي في دماغك دي وأوعي دماغك تروح لبعيد


تحية خاصة لبنت الجنوب الي بحبها وبحب مدونتها جدا من زمان.. نزل ياواد واحد كبدة أسكندراني ووراه واحد شاي كشري مخصوص للأنسة بنت الجنوب.وقولها أنا لكاتب قصص ولا حاجة هو الحق عليا أني بحكالكم قصة حقيقية حصلت من مئات السنين

الأستاذ جمال بيه said...

اسفوخس
وميت ألف اسفوخس لحد ما البلوج يغرق
ايه بقى فيه ايه
تريقة وكلام فاضى على حكام ماحبش
دول عمد وأكابر وناس ولاد كرم
تقولو عليهم كده
ملك ايه ده اللى يضيع منه شعبه
الحاج عندنا هو الشعب
طب يضيع من بعضه إزاى
انتم عالم خلل وانا مش ناقص
تحيا الحاااااااااااااج أبو جمال
وعزبته الأجمل والاحلى والاعظم والانضف والا....

سكتم بكتم said...

"إلي الأستاذ الحاج أبو جمال" أن تبدأتعليق عند واحد متعرفوش بكلمة أسفوخس فهذا ليس له إلي معني من أتنين...الأول أنك تقصد الأهانة الصريحة وساعتها يبقي متشكر علي ذوقك....التاني أنك متعرفش الحد الفاصل بين الهزار والتجريح وفي الحالتين متشكر لك وبقولك أنت شخص غير مرغوب فية هنا....وأنا حسيب تعلقك كأسوء تعليق جالي لحد دلوقتي أشكرك.

أمــانــى said...

لالالا اوعى تزعل نفسك حضرتك يادوب امبارح غرمت كبدة اسكندرانى وشاى
خلاص هاطلبك واحد ليمون يهدى اعصابك والحساب عليك برضو هههه
عايزة اقول لحضرتك اوعى تزعل من التعليقات لانك اكيد لسه يما هتشوف
:D

سكتم بكتم said...

الأخت الرقيقة أماني أشكرك برقة زي ما واستيني برقة ولو سمحتي بلاش حضرتك دي أنا مش كبير قوي والله

نسرين - أمة الله said...

السلام عليكم
معلش يا سكتم بكتم انا مش حكلم معاك دلوقتى فى ناس اهم انت يا من تكون جمال اللى بيقوله سكتم بكتم ابسط ما يقال عليه انه احنا بس بطريقه فكاهيه شويه عشان منتكأبش زعلان ليه ولا من ايه احنا نحب برضه نعرف وجهه نظرك
سكتم بكتم احنا لسه مستنين النهايه ومش حنسمحلك تحرمنا منها مستنينك سيبك يا عم ولا يهمك احنا بنسمعلك