Tuesday, April 10, 2007

الحلقة التالتة) الحكيم شحرور )





بلغني أيها الشعب الرشيد ذو العمر المديد والرأي السديد. أنه لما بلغ الحزن بالملك بعجر مداه وأنقطعت أنفاسة من البكاء علي شعبه المفقود وأحتار الوزراء في أمره.وحكموا دلدول حبيبه وكاتم سره.فما كان من دلدول إلا أن عرض عرضا غريبا وأقتراحا مريبا أستنكره الملك ومن وراءه وزراءه الملاعين الأفاقين

دلدول:أسمعوني يا جماعة والله العظيم مفيش غير الحكيم شحرور هو اللي في أيده الحل

الملك :كه إلا شحرور الزفت دة أنت مش فاكر كلامه معايا أخر مره. بقي أنا الملك بعجر يجي حتت بتاع زي دة هدومه مهلهلة وشكلة يقرف البوبي. و يقولي أنا يقولي أنا أتقي الله

دلدول :معلش يامولاي أكيد مكانش يقصد وبعدين هو فيه حد متقي ربنا فينا قدك. يامدلعنا ومهنينا ومريحنا أنت عارف أن الشعب كان بيحبه وكلمتين حلوين منه يرجعلك شعبك بالسلامة ونبقي ساعتها نحبسه هو والشعب كله كمان لو حبيت ويادار مدخلك شر

أجهش الملك من فوره بالبكاء لما تذكر الشعب وأحتار الوزراء في ما يفعلوه فقرروا أنهم ميجبوش سيرت الشعب تاني قدام الملك ويسموه من هنا ورايح الي ميتسماش

الملك:بس حنلقيه فين دلوقت مزمانه كت علي بره

.مهموز:أطمن يامولاي أنا متحفظ عليه في معتقل مخصوص.علشان يعرف يتطاول علي أسياده كويس

الملك:أمري لله يلا بينا علي المعتقل

و صمم الملك علي الذهاب بنفسه إلي المعتقل المعزول علي أطراف الصحراء وطوال الطريق ظل يسترجع ذكرياته مع شحرور

فلاش باك خمس سنين لورا

الملك قاعد علي عرشة وجانبة حاشيته وهيلمانه وسلطانه وقدامه شاشة إل سي دي ستين بوصه وفي أيده سجارة محبشة و علي يمينه وشمالة الوزرا والأغوات والسهرة حتبدأ تحلو وإذ بصوت طرقات عصا علي باب القصر المنيف

الحرس :مين أنت مين يادا العدي

الشيخ شحرور:أنا راجل فقير جاي أدي للملك أمانه سايبها عندي الملك

الحرس :عندك أنت ياصايع ياشحات

شحرور :معلش يوضع سره في أضعف خلقه

وسرعان ماتناقلت الأخبار لتصل إلي مسمع الملك

دلدول:لا مؤخذه يامولاي في واحد شكلة كدة مش ولا بد بيقول عنده أما نه ليك عايز يدهالك

الملك:أمانة أية ياوحل البرك يابهيم. أنت مش شايفني بتفرج علي ميلودي ومستني أغنية الست

دلدول :ست مين يافندم

الملك :الست هيفا يامنيل.الي بتقول فيها أنا هيفا أنا.. أنا هيفا أنا ...أقولك هاتوا وخلاص أنا مشفتش حد من الشعب يجي من عشر سنين كدة أكيد شكلهم أتغير قوي

دلدول:أمرك يا سيد الناس

وبعد ما الشيخ شحرور أتفتش ذاتي وعدي علي ميت بوابه ألكترونية و أتصور بالأشعة الحرارية وجاوب علي خمسميت سؤال وصل عند الملك بعد سنة ونص بالظبط بعد ماخدوا منه الموبيل واللاب توب وسماعات البلوتوث بتاعته.وحتي عصايتة الخشب

الملك :أهلا أهلا أنت مين ياجدع أنت وعامل في نفسك كدة لية.أيه الهدوم المقطعة دي. وأيه النحافة دي أنت عامل دايت ياراجل دا أنت جلد علي عضم

شحرور:الحقيقة أن اللبس بتاعي دة موضه اليومين دول بين الشعب .أو الحقيقة الشعب مش لاقي غير الجلاليب المقطعة والقفاطين المهلهلة. أما الجلد الي علي العضم فده دايت أجباري بنطبقه بقالنا سنين طويلة من يوم ماسيادك شرفتنا بالحكم

الملك(في شك):أنت أسمك أيه يامواطن أنت .وكلامك غريب كدة لية. تقصد أية

شحرور:أنا العبد الفقير لله شحرور

الملك(في دهشة):أه أنا سمعت عنك مش أنت الي مجمع الناس حواليك وعمال تخطب فيهم وتقلب عليهم المواجع

مهموز(هامسا في أذن الملك):خلي بالك يامولاي الراجل ده أحنا مراقبينه من زمان وحطينه هو عيلتة في دماغنا.وبنرقد له علي الهادي

!!! الملك (مغتاظا):وإزاى يدخل لحد هنا يا خيبتها

شحرور:أنا كل الي بعمله أني بفهم الناس وأوعيهم وأخرجهم من غيبوبة الكسل والتبلد والنفاق والكذب والرياء والغش والرشوة والفساد والأنحلال الأخلاقي

الملك(ضاحكا بأعلي صوتة تصاحبة ضحكات من حولة): نياه نياه نياه حد فهم حاجة ياولاد متروح يابني أدم تكلك أكله ولا تتفرجلك علي كليب وتدخنلك سيجارتين متكلفين وتنسي وتكبر دماغك وتعمل زي باقي الشعب. وبعدين قولي أمانة أية الي أنا سايبها عندك أنت ياشحات

شحرور(باسما):أنا ماقلتش أن أنت سايب عندي أمانة أنا قلت أنا راجل فقير جاي أدي للملك أمانه سايبها عندي الملك

الملك(ملتفتا لمن حوله):عبيط ده ولا أية طيب ما أنا الملك يا منخوليا

شحرور(باسما):لا أبدا أنت مجرد خادم عند الملك الي أنا أقصده.الملك الي أقصدة هو الله الكبير المتعال.و ربنا أداني أمانة لازم أأديها ليك ولغيرك

الملك(وقد بدأ وجهه يحمر زي الطمطماية): أمانة أية خلصني و هات من الأخر
شحرور(باسما): العلم يامولاي أنا جاي أقولك أتقي الله. أتقي الله في شعبك . أتقي الله في ملكك. أتقي الله في نفسك

هب الملك واقفا وقد ظهرت عليه أما رات الغضب وهب معه كل من حولة في أنزعاج أنطلقت التفافة من فمه وهو يصرخ بعلو صوته: شيلوا البتاع ده من قدامي

دلدول: هدي نفسك ياباشا. والله مايستاهل. حتي شوف دي أغنية الست هيفا بدأت أهه

ولم يهدأ الملك إلا بعد أن أخذ رجال مهموز الشيخ شحرور في الكلبوش

وبعد أن بدأ الكليب بدأ الملك يهدأ و كان كل تفكيره في شئ واحد ياتري دول سليكون ولا كولاجين؟؟


كل هذه الذكريات تداعت إلي ذهن الملك وهو الطريق إلي المعتقل ليجد نفسة أمام الباب الخالي من الحرس ويستعد للدخول برجلة الشمال ويارب ياساتر

عايزين تعرفوا أية اللي حصل بعد كدة وكيف كانت مقابلة الملك مع شحرور في السجن؟.وكيف كان حال السجناء بعد هروب السجانين؟ وهل يوافق شحرور بسهولة علي معاونة الملك في البحث عن الشعب؟.وما هي شروط شحرور وهل يوافق عليها الملك؟
معلش ياجماعة أنتم عارفين أنا مش حقدر أقول أنا زي ماقلتلكم سكتم بكتم.طيب بس سد سد خلاص خلاص حكمل بس أحب أعرف ردود أفعالكم وهل الموضوع يستحق أكمله.وأحب برضه أعرف أقتراحتكم أزاي نرجع الشعب
وتوتة توتة متجبش سيرت الحدوتة

11 comments:

يعقــــوب .... said...

يا سكتم بكتم بيه..انت عارف با ابني ان احنا شعب مشغول و مش فاضي و بيحب ينجز..و لو عنده حبة وقت اهه بيدخل اونلاين يتسلى حبة و يرجع يجر في الساقية تاني...فميكنش انت والناس التانية علينا كمان...يا إما تحكي مقطع كامل يا اما تريحنا من العزاب ده ...احكي قصة كاملة عشان حاطر الشعب

أمــانــى said...

على الرغم مش عارفه مين حضرتك ؟؟؟ بس يلا مش مشكلة ده عالم افتراضى وكل واحد حــر
بس ايه حكاية الملك المنحوس ده طيب ما يريح دماغه مش الناس مشيت مع الف سلامة ما تكمل يا عم القصة
ايه ندفع باليوور ولا ايه علشان تكمل
:D

khaled said...

اخ منك يا خالبوص
انا عارف انت قصدك على مين
خلاص خلاص متعيطش موش هقول لحد

Unknown said...

انا مستمتعة جدا بقصتك ان قصاص ماهر بتعرف تشد الى يقراء قصتك انة لازم يكملها اسلوك ممتع انا فى انتظار باقى القصة على احر من الجمر

Anonymous said...

تحفففففففففه بجد
انا قريت الحلقات الى فاتت كلها وعاجبانى بهبل مش قادره اقولك قد ايه
لا ومخلييانى بقه مستنيه الباقى باسرع وقت
بالنسبه بقه لموضوع الشعب راح فين ...هممممممممممم.... اعتقد كده والله اعلم ان فيهم الى هج على البلاد المجاوره يعنى شويه فى فاسكونيا شويه فى بتروليا واكييد اكييد شويه فى مجاعوليا
ويمكن فيهم الى اتنيل مات من حسرته والملك ودلاديله مش دريانين بحاجه ..مسلطنين بس على قفا ام الشعب الغلبان
ايه رايك بقاااااااااااا:)
سلامى ليك

نسرين - أمة الله said...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم يا سكتم بكتم ولو انك مش سكتم ولا بكتم مش حقول انها جميله حقول انها احنا وانها بتوجع بس انت ملكش ذنب بس هيه ممكن فعلا تكون ليها نهايه والنهايه ديه فى صالح مين ومين اللى حيعيش عشان يعيش النهايه واحنا حنكون عايزين نعيش النهايه ولا مش حنقدر عليهاعلى العموم ربنا ارحم من الملك ودلاديله

Anonymous said...

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

رهييييبه القصه..{هيبه بجد..:):):):):):)

Tamer Nabil Moussa said...

معلشى ياسكتم

بس الشحات راح خلاص راح

انت قصتك تجنن وعشرة على عشرة

تحياتى

أمــانــى said...

فى ايه ســت ايام علشان تكتب الحلقة الرابعة
متخافش هادفعهم كل اللى يدخل وكمان بالدينار الكويتى يلا شكل اليوور مش عاجب
:D

يا مراكبي said...

هو إنت فاكر كده غنك سكتم بكتم؟ ده أنت شردت لنفسك خالص

أنا مستني الجزء اللي جاي وأتمنى إنه يكون الأخير .. شوقتني جدا جدا جدا

Anonymous said...

انت يابنى هتزلنا عشان عايزين نعرف بقيت القصه ولا ايه
:)))
يلا بقى
سلام