Tuesday, April 17, 2007

الحلقة الرابعة والأخيرة ..مملكة العمي


التصوير داخلي.. الملك داخل من باب السجن علي أيديك اليمين بالملابس البيضة والحاشية داخلة وراة بالملابس السودا وفجأة ينهال علي رؤسهم التراب والعفارويشموا رائحة العفن والنتن

الملك : يادلدول يا زفت أنا مش قايلك ميت مرة قبل كده تغسل شرباتك كويس قبل مانخرج

دلدول : والله ما أنا ياباشا. ده هي ريحة سجونك ياملك

الملك : أية يامهموز أنتم مبتحموش المساجين ولا أية؟؟

مهموز : يبوشوا مننا ياملك أحنا خايفين عليهم.

الملك (بأستغراب): أية الحكاية يا واد يا دلدول ده حتي السجانين طفشوا.

دلدول: الظاهركدة يامولاي دي أبواب السجن مفتوحة علي البحري.

الملك : أنا أفهم أن المسجون هو اللي يهرب طيب السجان يهرب لية.غريبة

الملك ماشي في ساحة واسعة مليئة بالأقفاص الحديدية والأبواب مفتوحة علي مصرعيها.وداخل كل قفص يجي 9 أو 10 مساجين.وكل منهم أشعث أغبر جلبيته مقطعه ونازل هرش في جسمة.

الملك: سبحان الله السجن مفتوح ومحدش هرب لية..

دلدول : الظاهر العيال دي يامولاي بتحب البلد بجد و مرضوش يعملوا زي الخونة التانين

الملك(مناديا علي أحد السجناء باين علية الغباء):أنت يابني أدم السجن مفتوح مهربتش لية ؟!

السجين الغبي:هس هس دي خدعة عاملها الحراس.علشان الي يهرب يعذبوه زيادة. أدخل يا راجل أنت بسرعة أنت واللي معاك جوه أي قفص. لحسن يكهربوكوا. ويسلقوكوا. ويحمروكوا

الملك:أنت باين عليك غبي يا واد أنت وبعدين سلق أية وتحمير أية.أنت مش عارف أنا مين ..و قولي هنا تهمتك أية وبقالك هنا قد أية؟؟

السجين الغبي(ناظرا نظره بلهاء في سقف السجن): والله ياعم ماأنا فاكر.. أنا هنا من وأنا صغير , مش فاكر غير كلمة واحدة طلعت قلتها في مظاهرة واحدة وياريتني ماقلتها..... الأهلي حديد..

!! الملك : طب وخدوك لية

مهموز (هامسا في أذن الملك) مش فاكر يامولاي ماتش الأهلي والزمالك الي كان من كام سنة كدة والأهلي هف الزمالك ستة واحد..مش أنت ساعتها كنت زعلان ومهموم وقلتلنا أنا نفسي الأهلي ده يختفي من الوجود.

الملك (في غل) : تقوموا تحبسوا المشجعين ياظلمه ..أنا مش قايلكوا تحبسوا الفريق بس.

مهموز: يافندم الفريق والمدرب ووالجهاز الفني كلة . وجماهير الأهلي كمان...وأحنا يخلصنا زعلك ياباشا..دة حتي حارس بوابة الستاد جبناه وعذبناه سنتين لغاية معرفنا أنه زملكاوي قمنا خرجناه علطول.

الملك : لا فالح وأمال فين شحرور الزفت.

دلدول : هناك أهه ياسيد الناس.

وأتجة الجميع بأنظارهم إلي حيث أشار دلدول ليجدوا الحكيم شحرور و وقد أزدادت نحافتة وبرزت عظامه .إلا أن أبتسامة مضيئة أشرقت في وجهه.

شحرور:أنا هنا يابعجر

الملك :شحرور حبيب قلبي وروحي.شفت الي حصلي.الشعب هرب مني .شعبي الي بيحبني وبيموت فيا هرب مني.و حياة عنيك قولي الشعب راح فين؟؟.وأزاي أرجعه؟؟

شحرور (وقد أتسعت أبتسامته أكثروأكثر): عايز تعرف الشعب راح فين ..مش حتصدق يابعجر...الشعب موجود حواليك محدش هرب محدش مشي.

الملك(بدهشه):أزاي الكلام دة ياشحرور..وهو أنا أتعميت.

شحرور: أيوة أنت أتعميت من زمان .وكل يوم بيزيد عماك عن اليوم اللي قبلة . لحد مجة اليوم اللي صحيت فية مشفتش الشعب رغم أنة حواليك في كل مكان. البواب والسفرجي والسواق كلهم الشعب . فضلت تتجاهلهم وتتجاهل مطالبهم وإحتاجتهم البسيطة.وتنساهم يوم بعد يوم لحد لما عنيك نسيت ملامحهم ووجهم .وواحدة واحدة أصبحت مش شايفهم ومش شايف غير اللي أنت سجنتهم وعذبتهم...أنت أتعميت يا ملك وكل اللي حواليك أتعموا زيك.ومش شايفين غير غرور السلطة ونعيم الدنيا

تعالت الأصوات من حول الملك في خوف و وعدم تصديق..إلا أن كلمة واحدة ظلت تتردد في عقل الملك..الراجل ده كلامة صح.

الملك (بإنكسار):طيب قولي أعمل أية علشان أرجع النور لعنيا.؟

شحرور: سيب العظمة والأبهه . سيب الحاشية الفاسدة اللي بهيللوا ليك مخطأ أو مصيب .سيب الغرور والعنطظه. وأنزل للشعب كل زي مابياكل وأشرب زي مابيشرب وروح أتعالج في الوحدة الصحية المكسرة وصلي في مسجد القرية الصغيروأقف في طابور العيش والأهم حاول تاكل منه بعد كدة وأقعد مع أم سعيد وأم زكية
و دافع عن الحق وأتسجن وأتعذب ...سيب ملكك ياملك ...سيب ملكك يا ملك...سيب ملكك ياملك.. وأتقي الله..يرجعلك نظرك ويرجعلك شعبك
....................

شعب مدونتي العزيز هل تظنون الملك بعجر العظيم قد يأخذ يوما من الأيام بنصيحة الشيخ شحرور الضعيف ؟؟؟
وهل ينصلح حال فسادنيا يوم من الأيام؟؟
ياتري هي دي نهاية القصة ؟؟ ياتري ممكن أكملها في يوم من الأيام؟؟ مش عارف بس الأكيد أني حبتكم فعلا وأستمتعت بردودكم أكتر من أستمتاعي بكتابة القصة الخيالية دي..وأوعدكم أحاول ألاقي وقت أكتب فيه وأصدع دماغكم...بتقولوا عايزين قصة تانية أبقوا تعالوا زوروني مين عارف..يمكن يمكن..وتوته توته دي أخر الحدوته
سكتم بكتم


7 comments:

3lool said...

اسلوبك جميل كتير وانا متابع القصه من اولها

شوف انا بقولك رأيي الخاص

لو دخلنا المدونه دي بعد 100 سنه

هيكون لسه فيها قصص بتتكتب

قصص وبس

لكن تغيير واقعي

انسي ياعمر

في انتظار جديدك

تحياتي

يعقــــوب .... said...

أكيد هيكون في تكملة يا عم سكتم بس إن شاء الله هتكون خير..أصل يا إما خير يا إما نبكتم احسن

ma 3lina said...

ولا .. أنت جالك تاج
ابقى جاوب عليه ... فاهم ؟؟؟

وإلا بقى انت حر .. مش كل يوم امسيك بعلقة .. حجيب صحة منين ؟؟

أمــانــى said...

السلام عليكم
أولا بصراحة قصاص رائع وممـــتاز وكمان فى الاخر بتقول مش بتاع قصص امال لو كنت بتكتب قصص كنت عملت ايه
:D
ثانيــآ :انا زعلت بقى لما حبس الاهلاوية كان من المفروض حبس الزملكاوية ليه لانهم بصراحة حريقين دم المشجعين وكان ولع فيهم منهم لله يعنى لازم تفكرنا ليه كده أهئ أهئ كان يأدب فريقه علشان يذاكروا كويس ههههه قصدى يعلبوا كويــس
ثالثآ فى انتظار المزيد واكيد هيكون فى تغيير بس مش الملك ده هو اللى هيغيير لالالا
طبعآ احنا اللى نغيير التغيير يبدأ من القاعدة وليس من القمة
بسم الله الرحمن الرحيم
" إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِم
" صدق الله العظيم

يبقى رد على تاج الباشمهندس ماعلينا علشان نعرف عالم الاسرار ده وهاقول للباشمهندس يحطلك أسئلة جديدة يمكن نعرف بركة الاسرار دى

بصراحة ممـــتاز احنا فى انتظار
المزيـــد
يــاجماعة كل اللى يدخل يدفع دينار كويتى على يمينك رقم الحساب
:D

Anonymous said...

حلو ياسكتم بس افتقدت الحس الفكاهى الى فى الاجزاء الى فاتت
:)
بس قصه تحفه من اولها لاخرها
سلامى ليك

khaled said...

خلاص يا عم اخيرا خلصت القصه
بس ربنا وفقك فيها مبرووووك

سكتم بكتم said...

علول,,,,تفائل خيرا ياأخي بلاش أكتئاب والله أنا عن نفسي متفائل طول مافي ناس زيكم

يعقوب,,,,تكملة أوقصة جديدة الله أعلم

ماعلينا,,,,طيب ياعم ماتزقش كدة..وبعدين هو مين اللي بيدي التاني علق أنت ناسي

أختي العزيزة أماني,,,,مش عارف أقولك أية أنا سعيد جدا بمتابعتك للقصة ولولا أنت والفلوس اللي لمتيهالي مكانش العمل دة حيكمل وربنا يجعل بيوت المحسنين عمار

شيماء العزيزة,,,من أصعب الأشياء أضحاك الناس خاصة المثقفين..بس اللي تقريبا مستحيل هو أضحاك الناس بإستمرار وعلي طول الخط وبعدين القصة كان ناقصها شوية نكد أعمل أية

خالد باشا,,,,تسلم ياجميل والله مكان ممكن تكمل لولا تشجيعكم